fredag den 3. august 2012

Efterårets bøger: Et forholdvist mega langt indlæg

Som jeg klikker mig rundt og samler stof til de sidste Femina-afleveringer i noget tid, går det op for mig, at den kommende bogsæson godt kan gå hen og blive ekstraordinær god (eller også tænker jeg det hvert år, når efterårssæsonen så småt begynder i august (?)). Her er fx. hvad jeg har fundet frem til (med og uden allerede offentliggjorte forsidebilleder) i mit oplysende bogresearcharbejde. Og tænk sig, alle de mulige titler, som jeg ikke har opdaget, eller som endnu ikke er blevet offentliggjort, der kunne gå hen og vise sig at være vidunderlige, og fx. lige være de bøger, der forklarede jeres i dag utroligt bitte lille undertegnede (faktisk regner jeg ikke med at stå ud af sengen i dag, hvorfra jeg derfor skriver til jer, sengeliggende, arbejdsmus), hvorfor det er muligt, at det ville kunne lade sig gøre, at jeg fx. nogensinde kunne få noget til at samle sig, der kunne være bekendt at kalde sig selv for en bog. Eller: De potentielle vidunderlige titler, der, endnu bedre, kunne gøre alt det andet nemmere, fx. det, at stå ud af sengen, løbe en tur, spise den appelsin man får tilbudt af et velmenende familiemedlem, i stedet for at ligge og vente på at en eller anden youtubefilm med Harry Potter bloobers er loaded færdig, mens man sveder samtlige kropsvæsker ud af ansigtet.
Nå, her er bøgerne!

AUGUST

Anne Carson: Nox
Oversat af Peter Højrup, Pejk Malinovski og Martin Larsen
Basilisk

Cecilie Lind: Dughærget pupil accelererer tusmørke
Debut, Samleren

Herta Müller: I dag havde jeg helst ikke mødt mig selv
Roman, Gyldendal

Jeffrey Eugenides: Bryllupsintrigen
Roman, Gyldendal

Kirsten Ekman: Grand final i gøglerbrancen
Roman, Gyldendal

Majse Aymo-Boot: Spørgsmålene
Basilisk

Mara Lee: Salome
Roman, Rosinante

Merethe Lindstrøm: Dage i stilhedens historie
Roman, Tiderne skifter

Naja Marie Aidt: Sten saks papir
Romandebut, Gyldendal

Nielsen: Store satans fald
Roman, Gyldendal

Birgitte Krogsbøll: Betelgeuse brænder jern
Biblioteket Øverste Kirurgiske

SEPTEMBER

Charlotte Roche: Fra skødet
Roman, Rosinante

Eva Tind: Rosenvej
Romandebut, Gyldendal

Lone Hørslev: La'os
Digte, C&K 
I øvrigt med illustrationer, inkl forsiden, af Rikke Bakman

Disse bøger har jeg ikke kunne finde forsider til endnu:
Janus Kodal: Sort/Hvid +
Digte, Gyldendal

Morten Søndergaard: Fordele og ulemper ved at udvikle vinger
Digte, Gyldendal

Pia Juul: Af sted, til stede
Noveller, Tiderne skifter

OKTOBER

Jens Smærup Sørensen: Hjertet slår og slår
Roman, Gyldendal

Jonas Rolsted: Flex Death
Digte + debut, Gyldendal

Kristian Bang Foss: Døden kører Audi
Roman, Gyldendal

Heller ingen forsider, nok fordi, der er så lang tid til de udkommer:
Raymond Carver: 50 digte
Digte, Gyldendal

Ursula Andkjær Olsen: Det 3. årtusindes hjerte
Digte, Gyldendal,

Vibeke Grønfeldt: Bogstavets betydning
Roman, samleren

Genudgivelser af Herman Bang: Tine, Flaubert: Madame Bovary, Hamsun: Sult, J. P. Jacoben: Mogens og andre noveller, Woolf: Eget værelse, Borges: Fiktioner og andre fiktioner.


Og så har jeg hørt, at Afterhand, udover deres mange gode bøger, som jeg forhåbentlig snart får noget at vide om, kommer med en tændstikæske!